Joop Haring
Wie kijkt naar het werk van de beeldhouwer Joop Haring wordt vooral getroffen door de verscheidenheid in vormen en het gebruik van vele materialen. Joop Haring maakt ruimtelijke beelden van metaal, brons, keramiek, maar ook voor de wand weet hij zijn ideeën te vertalen in wandreliëfs en tekeningen.
Zijn werkwijze start altijd vanuit een concept. De natuur is vaak zijn inspiratiebron. Organische groei, structuur en (rang) orde zijn kernwoorden die in zijn werk veelvuldig terugkeren.
De laatste jaren heeft zijn werk een ontwikkeling doorgemaakt die nauw verband houdt met zijn reizen naar China en India. Zijn “Chinese Table Project”is een goed voorbeeld van beïnvloeding door een andere cultuur. De bronzen “begrippentafels” zoals ‘Table of Joy’ of ‘Table of Landscape’ geven een persoonlijk commentaar op de Chinese Cultuur. De tafels zijn geïnspireerd op de Ming en Qing Dynastie. Zo ook het Lingam Project ontstaan dat in Zuid India (2008) is opgestart en later in Nederland is afgemaakt. Het laat een torenachtige serie zien waarin de Lingam (de fallus als vruchtbaarheidssymbool) centraal staat. De organische architecturale vormen laten de Lingam als een voelbare trofee op de keramische onderbouw existeren.
In het najaar van 2010 is Haring opnieuw naar China afgereisd om zijn project ‘The Beijing Boogie Woogie’ met Chinese assistentie uit te voeren. Dit grote wandobject dat in kunststof is uitgevoerd, wordt nu voor het eerst in Nederland bij Gallery Nine gepresenteerd. Het werk bestaat uit 91 kunststof delen, waarvan een deel bij nadere beschouwing Chinese karakters en logo’s laten zien aangevuld met Engelse tekst. The Beijing Boogie Woogie is geïnspireerd op de Broadway Boogie Woogie (1942) van Piet Mondriaan.