Iskandar Kley
Kley is een bevlogen fotograaf, als kind ontdekte hij de magie van fotografie door het beroemde boek “The Family of man” uit 1955 dat in zijn ouderlijk huis in de kast stond.
Het boek vol met zwartwit foto’s van diverse fotografen, fascineerde hem. Zonder bijschriften creëerde hij zijn eigen verhalen bij de beelden.
Zijn eigen fotografische ontwikkeling is begonnen in de jaren zeventig tijdens zijn opleiding aan de Grafische school in Amsterdam. Daar ontstond de wens om zelf te fotograferen. In 1977 kocht hij zijn eerste camera en begon de straten van Amsterdam vast te leggen.
Binnen Kley’s beleving heeft elke stad zijn eigen licht. Het licht in Amsterdam is anders dan het licht van New York of Tokyo. Naast de straatfotografie, heeft inmiddels ook de natuur een belangrijke plaats ingenomen als onderwerp voor zijn fotografie.
Tijdens het fotograferen hanteert hij een aantal regels; de lichtval, het vermijden van te veel afstand tot het onderwerp en het juiste moment van de foto nemen.
Na altijd analoog te hebben gefotografeerd, was het een grote stap naar de digitale fotografie. Niettemin bleef het ambachtelijk aspect van het afdrukken hem trekken. Sinds een aantal jaar geleden is hij in aanraking gekomen met Toyobo-printen. Dit is een methode waarbij een digitaal fotobestand via een polymeer-techniek in diepdruk terecht komt op een etsplaat, die vervolgens ambachtelijk als ets wordt gedrukt op een drukpers.
In de lange periode die Kley heeft gefotografeerd is de behoefte om foto’s te maken groter geweest dan om er mee naar buiten te treden. Mede door een recente expositie in de Brummelkamp Galerie is daar verandering in gekomen en maakt hij nu gebruik van het podium dat hij heeft gekregen binnen de Kunstuitleen/Kunstverkoop van het Kranenburg Museum.