J. Grotenbreg
De schilderijen die Jan Grotenbreg vanaf 1970 schilderde maakten deel uit van moderne kunsthistorische stromingen als Fundamentele Schilderkunst (de identiteit van het medium: het vlak, de verf en textuur zijn belangrijker dan de voorstelling) en Hyperrealisme (waarin een voorstelling scherper is verbeeld vergeleken bij een foto). Ook Grotenbreg gebruikt fotografie als middel.
Vanaf 1996 wordt het mystieke aspect in zijn werk voelbaar onder andere in de serie Maanlandschappen en Manen en Nachtlicht. Deze deze serie ontstond tijdens een reis langs dorpen in Frankrijk, waar de straatverlichting 's nachts uit ging.
In 2000 voegde Grotenbreg een nieuwe (meer aardse) dimensie aan zijn werk toe, toen hij begon te experimenteren met cement op linnen als ruwe ondergrond voor een voorstelling. Op deze manier maakte hij het schilderij 'Halve Maan' met een lijst van cement. Het resultaat is vaak vergeleken met middeleeuwse muurschilderingen, de zo-genoemde fresco, geschilderd in natte kalk.
Deze techniek was in Europa (met name in Italië) een wijdverbreide decoratieve kunstvorm, waar de verweerde stukken van zijn overgebleven. Grotenbreg is echter niet zo geïnteresseerd in de decoraties, maar meer in de verweerde kwaliteit ervan. Dit vormt het uitgangspunt voor een indrukwekkende reeks dierenstudies naar de natuur.
Veel dieren zoals het paard, de koe en de stier, alsmede minder bekende dieren zoals de beschermde roofvogel de monnikskapgier, de Egyptische Nijlvogel Ibis en de bedreigde huismus zijn door Grotenbreg in een laag grijs cement met acryl verf in zwartbruine kleurnuances op linnen vastgelegd. Hij schildert enkel dieren waar hij een bepaalde affiniteit mee heeft. Met name de ibis - de Ibis als God, de heilige vogel in het oude Egypte - inspireert hem; hij maakte verschillende reizen naar Egypte.
Grotenbreg over de techniek: "De onderlaag met cement is uniek, de techniek is niet gangbaar. Cement is een bouwstof en houdt niet op doek. Na veel experimenten heb ik met moderne bindmiddelen een oplossing voor dit probleem gevonden. De textuur en compositie van het op te brengen cement is een belangrijk onderdeel in mijn werk, waarbij ervaring de leermeester is."